professionalisering-zzp

Waarom vind ik het als zzp’er lastig om in m’n uppie mijn bedrijf een niveau hoger te tillen?

Je hebt al een tijdje het idee dat je als zzp’er met je bedrijf op het huidige niveau blijft hangen. Terwijl je droomt van iets meer; (nog) leuker werk, en als het kan graag ook (iets) beter verdienen. Je zou zo graag je bedrijf naar the next level willen tillen. Inmiddels heb je best het een en ander gelezen over persoonlijke groei als zelfstandig ondernemer. Wellicht kijk je TEDtalks, of volg je er webinars of e-learnings over. Toch vind je het moeilijk om wat je ziet en hoort concreet in actie om te zetten. Het voelt alsof je een beetje in kringetjes ronddraait. Stiekem vind je het best stom van jezelf dat je niet vol in de actiestand gaat! Maar eigenlijk heb je niet zo goed scherp wat er nou zo bijzonder is aan wat jij doet. Dus hoe maak je dat dan in je uppie zichtbaar voor jouw potentiële klanten?

Herkenbaar?

Herken je dit bij jezelf? Weet dan dat jij niet de enige bent. Veel zzp’ers en ondernemers vinden het hartstikke moeilijk om met een objectieve blik naar zichzelf te kijken. Vergelijk het met een lachspiegel; je denkt jouw eigen reflectie te zien, maar eigenlijk zie je een vervormde weergave.

Verouderd ‘plaatje’

Die vervormde weergave komt doordat veel mensen een verouderd ‘plaatje’ van zichzelf hebben, gebaseerd op wat volwassenen vroeger tegen hen en over hen zeiden. Terwijl ze allang niet meer zijn zoals vroeger. Na onze jeugd leren we allemaal nog heel veel nieuwe dingen; over onszelf en over wat we belangrijk vinden. En soms hadden die volwassenen van vroeger het gewoon ook mis.

Twee spiegels voor vollediger beeld

Om in je eentje dat verouderde ‘plaatje’ bij te werken is lastig. We hebben vaak blinde vlekken voor sommige dingen bij onszelf. Vooral als het gaat om onze kwaliteiten. Daarom is het een goed idee om sámen met iemand anders te sparren. Het beeld van jou dat die ander naar jou terug ‘spiegelt’, helpt je om met frisse blik naar jezelf te kijken. Een ander kan je helpen om scherp te krijgen waar jij bijvoorbeeld in uitblinkt, terwijl dat jouzelf misschien nooit zo was opgevallen. Met twee ‘spiegels’ krijg je nu eenmaal een vollediger beeld van jezelf dan met één. Ik bedoel: als jij wilt weten of jouw kapsel op je achterhoofd goed zit, dan gebruik je toch óók een tweede spiegel om het beter te bekijken.

Sparringpartner als spiegel

De eerste stap om een objectiever beeld van jezelf te krijgen (en van waar je goed in bent) is dus om een extra ‘spiegel’ te gebruiken: een sparringpartner die jou helpt om met een mildere blik te kijken naar de persoon die jij nú bent, en waar jij (volgens klanten) goed in bent. Die sparringpartner kan een bekende van je zijn bij wie je je prettig voelt, een collega-zzp’er of een zzp-coach.

Een sparringpartner kan je helpen om jezelf in kaart te brengen. Zodat daar uiteindelijk een geüpdatet plaatje uit ontstaat; een objectiever beeld van de persoon én de ondernemer die je nú bent. Dat is wat ik Je Zakelijke Gezicht noem. En dat is belangrijke informatie als je je bedrijf een niveau hoger wilt tillen en jezelf zichtbaar wilt maken als zzp’er. Klanten kopen namelijk bij jou vanwege een ‘optelsom’: de persoon die jij bent, de dingen waar jij goed in bent, en de dingen die jij graag doet.

Die combi maakt jou uniek – ook als je een bescheiden persoon bent. En een scherper beeld hiervan helpt je om de volgende stap te nemen met jouw bedrijf en om vol in de actiestand te gaan.

 

Wil jij helder in beeld krijgen wie jij bent, wat jij kunt en wat jij wilt als creatief denkende ondernemer? Zodat je je bedrijf verder kunt professionaliseren? Weet dan dat ik je daar graag bij help in het traject Je Zakelijke Gezicht. Als je wilt kun je daar meer over lezen via www.jezakelijkegezicht.nl

 

Foto: Unsplash/Page Cody

You may also like