Balans in nemen en geven

Wat heerlijk om zo veel te mogen lenen van een bank, zonder in de rode cijfers te komen! Zoiets komt zeker goed van pas voor een samengesteld gezin van vijf plus bejaarde herdershond – zoals bij ons. Nee nee, ik heb het niet over een hypotheek of over een Persoonlijke Lening. Maar over de gulle giften van de Universele Bank van Lening.

 

Eigenlijk heb ik altijd al geloofd in “wie goed doet, goed ontmoet”. En dat is nu precies het principe dat de Universele Bank van Lening hanteert. Ik heb er voor het eerst over gelezen in de boeken van mijn favoriete schrijver Paulo Coelho. Het is een systeem om de stroom van alle goede dingen die jouw kant opkomen, gaande te houden.

 

Belangeloos

Uit dank voor alle meevallers, en belangeloze hulp en ondersteuning van anderen maakt Coelho bewust tijd en energie vrij om op zijn beurt weer belangeloos anderen te helpen. Niet omdat je “schulden” zou moeten wegwerken als je veel “giften” hebt ontvangen. Maar vanuit de gedachte dat alles in het leven draait om balans. En iedereen heeft wel iets te geven: tijd, oprechte aandacht, een goede tip, of een reep donkere chocola… Hoe klein het misschien ook lijkt, voor een ander kan het gebaar of de gift heel waardevol zijn.

 

Wees specifiek

Mijn eigen ervaringen met netwerken, en die van mijn coachingscliënten, doen mij momenteel weer veel nadenken over de Universele Bank van Lening. Ik vind het mooi om te zien dat veel mensen van harte bereid zijn om met je mee te denken, of kennis en informatie te delen als je daar om vraagt. Bijvoorbeeld als je op zoek bent naar een andere baan of nieuwe opdrachten. Wel is het belangrijk om duidelijk te zeggen wat je precies zoekt. Een netwerkverzoek om tips over mogelijke opdrachten in de communicatie, is veel te breed! Want gaat het dan om uitvoerende of strategische opdrachten, om een senior of junior positie? Maar een verzoek om een seintje te geven over mogelijke opdrachten als webredacteur voor organisaties in de gezondheidszorg, blijft wel in mijn gedachten hangen.

 

Geven, geven, geven!

Mensen beginnen vaak met netwerken vanuit een behoefte aan informatie of opdrachten. Dat is natuurlijk prima. Zowel formele netwerkorganisaties en LinkedIn als informele netwerkborrels zijn daar bij uitstek geschikt voor. Kort en duidelijk kunnen zeggen wie je bent en wat je zoekt, helpt daarbij. Toch heb ik de indruk dat mensen soms zo bezig zijn met hun eigen zoektocht, dat ze vergeten zich af te vragen: en wat heb ik een ander te geven?

 

Prettiger mens

Netwerken is een dynamisch proces van nemen en geven. Stel dat iedereen alleen maar neemt, dan stagneert het proces. Dan werkt het dus niet. Vanuit spiritueel oogpunt (ja, daar is-tie-weer!) kan je stellen dat belangeloos iets doen voor een ander toevoegt aan jouw positieve saldo bij de Universele Bank van Lening. Een mooi voorbeeld vind ik de film “Pay it forward” met Kevin Spacey. Voor de lezers die het niet veel met spiritualiteit op hebben, kan ik het ook nog anders zeggen. Mensen die alleen maar met zichzelf en voor zichzelf bezig zijn, zijn vervelend om mee om te gaan. Mensen die meeleven en anderen willen helpen, worden vaker als “prettig persoon” ervaren. En het is nu eenmaal veel fijner om een prettig, behulpzaam mens te helpen, dan een egocentrist.

 

Dat lijkt me toch aards genoeg.

 


Over Betty van Wijngaarden 

Zzp- en ondernemerscoach (ruim 20 jaar zzp’er). Betty zet haar kennis en ervaring graag in om andere zzp’ers te ondersteunen bij het zichtbaar(der) durven worden en zichzelf verder te ontwikkelen. Ze is een communicatie-diva pur sang, (bladenmaker, hoofd-/ eindredacteur). Betty blogt over haar ervaringen als zzp’er, ondernemerscoach en deelt sprankjes van (eigen)wijsheid, humor en inspiratie.

Meer informatie: www.vanwijngaardencoaching.nl | betty@vanwijngaardencoaching.nl

 

You may also like