Evaluatie na de eerste coachingstrajecten
“Partir est mourir un peu”, denk ik bij mezelf. Afscheid nemen maakt me altijd wat melancholiek: na tweeënhalve maand hebben de eerste vier cliënten hun coachingstraject afgerond. Wat ben ik trots op wat zij in deze periode hebben bereikt! En dankbaar voor hun openheid en voor het vertrouwen dat ze me hebben gegeven.
Afronding is een moment voor evaluatie. Daarbij valt het me op dat er veel méér overeenkomsten zijn in de dingen waar starters en gevorderden in de communicatie tegenaan lopen, dan ik van tevoren had gedacht. Zo blijken gevoelens van onzekerheid, niet helemaal helder hebben wat je kernkwaliteiten zijn, en moeite met focussen op werk dat je het liefste doet, vrij universeel te zijn.
Bijna iedereen is onzeker
Had ik dat 18 jaar geleden maar geweten, toen ik als zelfstandig professional begon! Destijds dacht ik echt dat ik de enige was die met onzekerheid worstelde. Tot nu toe hebben al mijn cliënten aangegeven zich in meer of mindere mate onzeker te voelen. Sommigen vinden zichzelf ook introvert en twijfelen daardoor wel eens of ze geschikt zijn voor het zelfstandig ondernemerschap.
Comfortzone
In mijn ervaring hoeft onzekerheid geen beletsel te zijn, zolang het je maar niet verlamt. “Life begins at the end of your comfortzone”. Het mooie van zelfstandig ondernemerschap is dat het je met enige regelmaat uitdaagt om uit je comfortzone te stappen. Hoe groot of klein die stap daadwerkelijk is, bepaal jij zelf. Als je het bijvoorbeeld lastig vindt om voor acquisitie potentiele opdrachtgevers te bellen, maar je bent een kei in mooie mailtjes schrijven: kies dan vooral voor mailen. Zolang je het maar wel doet! En met iedere stap die je neemt, groeit je zelfvertrouwen.
Niet te zelfverzekerd
Een beetje onzeker zijn, is zelfs een kwaliteit, zo heb ik jaren geleden geleerd tijdens een interview met een headhunter. Hij vertelde me dat hij voor de absolute topfuncties kandidaten selecteerde die niet te zelfverzekerd waren. Want, zei hij, als je tijdens een reorganisatie mensen moet ontslaan, hoor je daar twijfels over te hebben en daar minimaal een paar nachten slecht door te slapen. Onzekerheid zorgt ervoor dat je goed nadenkt voordat je actie onderneemt. Mensen die nooit onzeker zijn, die nooit aan zichzelf of aan hun keuzes twijfelen, kunnen zelfs gevaarlijk zijn. Aldus de headhunter.
Welke kwaliteiten waarderen mensen in jou
Maar weinig mensen kunnen zo een-twee-drie hun kernkwaliteiten opnoemen. Terwijl dit hele nuttige informatie is. Niet alleen voor jouw persoonlijke marketing, maar ook bij de keuzes die je maakt in jouw bedrijf. En weet jij welke kwaliteiten andere mensen in jou waarderen? Vaak vullen wij voor de mensen om ons heen in wat wij denken dat zij over ons denken. Het is best spannend om daar gewoon naar te vragen, maar wel heel leerzaam. En meestal een enorme opsteker. Met deze kennis op zak, is het makkelijker om te bepalen welke opdrachten (en opdrachtgevers) bij jou passen.
Focussen op wat je wilt doen
“Der Kunst ist in der Beschränkung”. Voor een goed artikel schrijven is het belangrijk om een duidelijke focus te kiezen. Als je niet in 1 of 2 zinnen kan vertellen waar het artikel over gaat, is de focus meestal onscherp. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor het omschrijven van welke opdrachten je precies doet. Als je leuke opdrachten wilt vinden, moet je kort en duidelijk (liefst in 1 of 2 zinnen) kunnen omschrijven voor welke opdrachten jij “in de markt” bent.
Duidelijk roeptoeteren
Een lastig punt bij focussen is dat je andere werkzaamheden uitsluit. Ik heb al meermaals de vraag gekregen of je niet beter een “alleskunner” kunt zijn. Dan krijg je toch veel meer opdrachten? Nou, zo werkt dat toch niet helemaal. Natuurlijk kan je best een allrounder zijn. Toch zijn maar weinig mensen in alle werkzaamheden even goed. Een opdrachtgever zoekt bij voorkeur een professional met een specialisatie, bijvoorbeeld boeken schrijven over de gezondheidszorg, of artikelen schrijven over medisch-specialisten. Als jij je presenteert als een alleskunner, bestaat de kans dat opdrachtgevers je over het hoofd zien. Door kort en krachtig te roeptoeteren voor welke specifieke opdrachten jij openstaat, is de kans groter dat mensen ook daadwerkelijk aan jou denken als zo’n opdracht voorhanden is.
Ervaring
Zijn er dan helemaal geen verschillen tussen starters en gevorderden? Jawel hoor. Starters hebben meestal nog niet zoveel ervaring met het bedrijfsleven. En accepteren daardoor soms afspraken die, op z’n zachtst gezegd, niet zo gangbaar zijn. Gevorderden hebben vaak meer werkervaring en kennen zichzelf – en het klappen van de zweep – doorgaans beter.
Gelukkig neemt ervaring in de loop der tijd vanzelf toe. En bij twijfels mag je het anders ook altijd aan mij vragen.
Over Betty van Wijngaarden
Zzp- en ondernemerscoach (ruim 20 jaar zzp’er). Betty zet haar kennis en ervaring graag in om andere zzp’ers te ondersteunen bij het zichtbaar(der) durven worden en zichzelf verder te ontwikkelen. Ze is een communicatie-diva pur sang, (bladenmaker, hoofd-/ eindredacteur). Betty blogt over haar ervaringen als zzp’er, ondernemerscoach en deelt sprankjes van (eigen)wijsheid, humor en inspiratie.
Meer informatie: www.vanwijngaardencoaching.nl | betty@vanwijngaardencoaching.nl